Kerekes Gábor

RÖVID ÉLETRAJZ
1945: Oberhart-ban született
1964: Kölcsey Gimnázium, érettségi;
sikertelen felvételi a Képzőművészeti Főiskolára
1964–1973 pincér; elvégzi a fényképész szakmunkásképző iskolát
1973–1974 a Budapesti Fényképész Szövetkezet segédriportere
1974–1979 a Vasipari Kutató Intézet fényképésze
1979–1984 pincér
1985–1990 a Képes 7
1990-től a Képes Európa fotóriportere, majd szabadúszó fotóművész.
1970-től fényképez, 12 évig szisztematikusan fotózta Budapestet
1983–1992 között egyáltalán nem fényképez.
1992- camera obscura, történeti fotóeljárások, Polaroid technika

Művei közgyűjteményekben:
Musée de l’Elysée, Lausanne, Svájc
Galerie der Stadt Esslingen, Németország
National Museum of Film, Television and Photography, Bradford
Museo Ken Damy, Brescia, Olaszország
Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
TAGSÁGOK
1977: Fiatal Fotóművészek Stúdiója alapító tagja, 1986- művészeti vezetője
1980: Magyar Fotóművészek Szövetsége tagja
1981: MAOE tagja; Szerencsés Jánossal, Jokesz Antallal, Vető Jánossal együtt a Dokumentum csoport tagja.
DÍJAK
1970-es évek - a Fotóművészet negyedéves pályázatain több nívódíjat kapott.
1990: Balázs Béla-díj

 

FONTOSABB EGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK
1977: Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest
1992: Liget Galéria, Budapest
1994: Selenographie, Nantes, Franciaország
1995: Observations, Ernst Múzeum, Budapest; Bolt Galéria, Budapest; Le Printemps de Cahors; Vasarely Galéria, Pécs
1996: Liget Galéria, Budapest; Les Lunes, L’Espace Lezard, Comar
1997: Albumen Works, Bolt Galéria, Budapest (kat. bev.SZŰCS KÁROLY);
2000: Tájékozódási érzék/Sense of orientation, Budapest Galéria Kiállítóháza
VÁLOGATOTT CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK
1980: Ville de France, Párizs
1982: Fiatal Fotó 1980 után, Miskolci Fotógaléria
1988: Fotogalerie Wien
1993: Magyar Fotográfia ‘93, Vigadó Galéria, Budapest
1996: Photopho, Pozsony, Szlovákia; Nagyfilm, Budapest Galéria; Konzept, Zágráb;
1998: Take five, Magyar Fotográfiai Múzeum; Magyar Köztársaság Konzulátusa, New York (kat. bev. Szilágyi Sándor); Sarah Morthland Gallery, New York; Kortárs fotógalériák gyűjteményei, 2. Országos Fotóhetek, Szombathelyi Képtár.
2000: Kirakat - mai magyar fotós stratégiák, Fotóhónap 2000
Szabó Dezső, Kerekes Gábor, Bozsó András, Jokesz Antal, Gerhes Gábor, Eperjesi Ágnes, Csontó Lajos kiállítás-sorozata, Vintage Galéria, Budapest
KÖNYVEK, PUBLIKÁCIÓK
Irodalom: FÁBIÁN LÁSZLÓ: Fiatal fotósok Szentendrén. Fotóművészet, 1975/1. 56–57. o.; BEKE LÁSZLÓ: Az életlenség paradigmái. Fotóművészet, 1977/2. 57–58. o.;BEKE LÁSZLÓ: Memóriámról – Három fiatal fotósról.Fotóművészet, 1979/4. 17–24. o.; MICHÉLE AUER–MICHEL AUER: Photographers Encycloapedia International, Editions Camera Obscura, hermance, Genéve, 1985; ANTAL ISTVÁN:Mindennapjaink klasszikusa. Fotó, 1988/4. 159–163. o.;FÖLDÉNYI F. LÁSZLÓ: A láthatatlan középpont. Kerekes Gábor képeiről. Fotóművészet, 1992/1. 2–17. o.; SZŰCS KÁROLY: Pszeudo-párbeszéd egy kiállítás ürügyén. Balkon, 1995/5. 40. o.
 

Kerekes Gábornak 1992 óta a camera obscura különféle módozataitól kezdve a történeti fotóeljárásokon át a Polaroidig terjed technikai repertoárja. Benne valósul meg a mai magyar fotográfusok közül egyetlenként talán az a – nem is oly régen még minden mesterfotográfustól elvárt – technikai minimum, hogy eszköztárából több eljárás ismeretével, mindig azt válassza, ami mondanivalójának, a megoldandó feladatnak legjobban megfelel. Érdeklődése mindinkább a történeti technikák felé fordult (sópapír, kimásolópapír), épített magának egy 30x40 cm-es kamerát. Újabb képei a születés, létezés, halál, elmúlás kérdéskörét kutatják. Megjelennek bennük a mikro- és a makrokozmosz elemei sajátos, „kerekes”-féle, művészi–tudományos felfogásban. Természetismerete, érdeklődése megmaradt a 19. századi ember szintjén, sőt időnként innen is visszahátrál néhány századot, s az alkimisták köpenyét ölti magára. Az idők során igazi profi vált belőle. Fotóiból él, minél szélesebb körben ismertté és elismertté akar lenni világszerte, s ezért minden szükségeset megtesz. Tanul, kísérletezik, kreatív módon használja a régi korok technikáit, állandóan kritikus módon figyeli magát, munkáját, kapcsolatokat épít, odafigyel a legkisebb részletekre is.
Kincses Károly (Kortárs Művészeti Lexikon)